6 Redenen om NIET voor Shopify te Kiezen

Shopify is een populaire e-commerce platform. Veel ondernemers kiezen ervoor om hun online winkel op Shopify te bouwen. Maar is Shopify wel de beste optie? In dit blogartikel geven we 6 Redenen om NIET voor Shopify te Kiezen.

Shopify is goedkoop – Zeker niet!

Als je Shopify gebruikt zul je gauw merken dat je maar weinig opties hebt en dat je snel zal moeten upgraden naar een duurdere licentie. Shopify is dus eigenlijk niet zo goedkoop als ze beweren. Bovendien zal je ook veel geld kwijt zijn aan add-ons en plugins om je Shopify webshop echt goed te maken. Dus Shopify is eigenlijk helemaal niet zo goedkoop als ze beweren. Niet gebruiken dus!

Shopify is een dure grap! Shopify lijkt in eerste instantie goedkoop. Maar al gauw zul je merken dat je hier maar weinig mee kunt en zal je gaan upgraden naar een duurdere licentie van €79 per maand. Met deze versie zou je in theorie al een aardige webshop kunnen bouwen. Maar eigenlijk wil je alle opties gebruiken en dan zit je al op €299 per maand. Shopify is dus eigenlijk niet zo goedkoop als ze beweren. Bovendien zal je ook veel geld kwijt zijn aan add-ons en plugins om je Shopify webshop echt goed te maken. Dus Shopify is eigenlijk helemaal niet zo goedkoop als ze beweren. Niet gebruiken dus! Shopify is een dure grap!

6 Redenen om NIET voor Shopify te Kiezen

€20 extra kosten per €1000 omzet

Shopify is ook niet goedkoop, je betaalt elke €1000 omzet nog eens €20 euro aan Shopify. Dit maakt Shopify minder aantrekkelijk voor kleine bedrijven. Als je Shopify toch wilt gebruiken, moet je er rekening mee houden dat je maandelijks of jaarlijks aan Shopify kosten hebt. Shopify is dus niet gratis en je moet ervoor betalen.

Zet je €25.000 per maand om dan betaal je dus nog eens €500 extra per maand. Voor zulke bedragen zijn er veel betere eCommerce platformen.

Met zo’n €25k omzet per maand en wat leuke app’s zit je al gauw op zo’n €1.000 per maand. Vind je Shopify nog steeds goedkoop?

Shopify houdt belangrijke data geheim

Als marketeer of als eCommerce Manager wil je simpelweg gewoon weten wat er op je website gebeurd. Je kan alles heel mooi bij houden in Google Analytics, ja kan alles prima volgen met bijvoorbeeld Hotjar. Alles bij Categorieën, producten en landingspages.

Maar zodra je er iets de winkelwagen ingaat kan je niks meer zien of volgen. Je hebt dus geen idee waar je klanten afhaken zodra ze iets in het winkelwagentje gooien.

Na het winkelwagentje zijn er nog een aantal stappen te nemen, winkelwagen, account aanmaken, bestellen, verzenden, afrekenen. Hier verlies je de meeste conversie bij Shopify. Maar je kunt nergens terug zien waar precies en waarom, omdat al deze data niet wordt vrijgegeven.

Dit gedeelte van de customer journey is waardeloos bij Shopify . Je kunt niet zien wat er fout ging, je kunt niets verbeteren en het enige wat je overhoudt is een groot zwart gat.

Je weet dus niet wat je moet veranderen of aanpassen om meer conversie te krijgen.

Zelfs met de Shopify PLus (€2000 per maand) zeggen ze dat je deze info wel kunt zien. Maar eigenlijk krijg je nog steeds niks te zien.

Duizenden App’s onveilige app’s (GDPR)

Eerlijk is eerlijk ze hebben de app store best goed voor elkaar bij Shopify. Maar er zijn zoveel app’s dat je veel eerst moet testen.

Al die sh*t apps vragen toegang tot je klanten data, deze data gaat de hele wereld over en in sommige gevallen geef je nog toestemming aan de gebruiker om de data door te mogen verkopen. Als GDPR je heilig is pas dan vreselijk op.

Er zijn zoveel app’s die de veiligheid en bevordering van je webshop snel te niet doen. Dus pas maar op. Wees heel voorzichtig.

Thema’s aanpassen

Thema’s aanpassen werk niet goed genoeg. Veel beperkingen met het Shopify platform kunnen creativiteit en controle over het uiterlijk van uw webwinkel belemmeren.

Als je iemand bent die volledige creatieve controle wil, dan is Shopify niet het platform voor jou Shopify is geen goed platform als je unieke pagina’s wilt maken. Je bent afhankelijk van de thema-aanpassingsopties, wat je mogelijkheden beperkt om zelf de inhoud vorm te geven.

Shopify’s concurrenten bieden meer uitgebreide aanpassingsmogelijkheden die gebruikers volledige controle geven over het uiterlijk en gevoel van hun online winkels.

Shopify heeft ook geen ingebouwde blog, dus je zit vast aan het gebruik van een extern platform of er zelf een implementeren. Dit is een enorme pijn en het gedoe is niet de moeite waard.

Shopify heeft niet de ideale URL-structuur voor Search Engine Optimization (SEO) van blogposts en gewone pagina’s. Denk bijvoorbeeld aan mydomein.com/pages/contact in plaats van mydomein.com/contact.

Shopify & Payment providers

Voor Nederland ben je eigenlijk aangewezen op Mollie. Mollie is een Nederlandse betaalprovider waar Shopify een overeenkomst mee heeft. Wil je met andere providers aan de gang dan zul je merken dat dit geen goed huwelijk is. Shopify zal een groot deel van uw inkomsten wegnemen door transactiekosten toe te voegen bovenop de kosten van de provider.

Shopify geeft je ook niet veel opties als het gaat om ontwerp en functionaliteit bij het afreken proces. Je zit zo’n beetje vast aan wat Shopify standaard aanbiedt.

SEO is waardeloos

Mede door de url structuur is de SEO heel slecht. Waar Shopify met de start heel sterk was is het nu een zwakte punt. Google is geen fan van de url structuur van Shopify. Bij veel webshops is vaak 56% nog organisch verkeer, en dus ook een groot gedeelte bepalen voor je omzet. Met Shopify loop je dus de kans dat je omzet misloopt vanwege de URL structuur.

Conclusie

Ben je Mien Breinaald. Dan is dit een super systeem. Ben je echter serieus aan het ondernemen dan zou ik toch eens een deurtje verder kijken.

Meer informatie over eCommerce

Wil je meer kennis vergaren op het gebied van eCommerce luister dan eens naar een aantal lessen van eCommerce Lessen. Wil jij gaan replatformen of wil je kijken hoe je jou eCommerce oplossing simpeler kunt maken neem dan contact met me op via Linkedin. Lees ook andere posts over Shopify.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.